-
Katrine V. Løken
Leder av ekspertgruppen
er professor i økonomi ved Norges Handelshøyskole. Hun er også en av prosjektlederne ved FAIR, et senter for fremdragende forskning på rettferdighet, ulikhet og rasjonalitet.
Løken har en doktorgrad fra Universitetet i Bergen fra 2010. Allerede som 31-åring ble hun den yngste kvinnelige professoren i økonomi i Norge noensinne. I 2017 ble hun tildelt Nils Klim-prisen for fremragende samfunnsforskning og i 2023 ble hun tildelt Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere innen samfunnsfag . I 2017 ble hun tildelt en ERC (Det europeiske forskningsrådet) Starting Grant for prosjektet «Kriminalitet, offerrolle og sosiale interaksjoner». I 2021 startet hun som redaktør for tidsskriftet Review of Economic Studies. Løkens arbeid har blitt publisert i ledende økonomiske tidsskrifter, inkludert American Economic Review, Journal of Political Economy, Review of Economics and Statistics, Journal of Public Economics og American Economic Journal: Applied Economics.
Personlig hjemmeside: https://sites.google.com/site/katrinecv/
-
Astrid Marie Jorde Sandsør
ekspertgruppemedlem
er samfunnsøkonom med Ph.D. (2016) fra Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo. Hun forsker på utdanningsulikhet og effekter av tiltak i barnehage og skole ved å bruke registerdata i kombinasjon med eksperimentelle og kvasieksperimentelle metoder. Sandsør er i dag førsteamanuensis ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, der hun blant annet er tilknyttet CREATE, senter for fremragende forskning på likhet i utdanning, EQOP, et ERC-prosjekt om konsekvenser av sosial ulikhet og barnehage for barns språkutvikling og skoleprestasjoner og SpedAims, senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering.
Personlig hjemmeside: https://sites.google.com/site/astridsandsor/home -
Ingunn Størksen
ekspertgruppemedlem
er utdannet psykolog, og arbeider som professor ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger (UiS) og som professor II ved Dronning Mauds minne høgskole for barnehagelærerutdanning. Hennes forskning dreier seg blant annet om konsekvenser av foreldres samlivsbrudd for barn, betydningen av sosial bakgrunn for barns utvikling og opplevelser av familie blant ungdom plassert i fosterhjem. Hennes pågående forsknings- og utviklingsarbeid er knyttet til barns kognitive og sosiale utvikling i barnehagen, og hun har ledet flere store forskningsprosjekt finansiert av Norges forskningsråd knyttet til kvalitet og barns utvikling i barnehagen. Det nyeste er forskningsprosjektet SELMA – Sosial og emosjonell utvikling og Livsmestring i barnehagen. Hun ledet prosessen med å etablere og søke finansiering til FILIORUM – senter for barnehageforskning ved UiS. Størksen har publisert en rekke forskningsartikler og bøker, og er aktiv i undervisning, veiledning, og formidling.
-
Fartein Ask Torvik
ekspertgruppemedlem
er seniorforsker på Senter for fruktbarhet og helse ved Folkehelseinstituttet og førsteamanuensis ved Psykologisk Institutt på UiO. Han forsker på psykisk helse, utdanning og kjønn.
-
May Britt Drugli
ekspertgruppemedlem
er utdannet Cand.Paed og jobber som professor i pedagogikk ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge (RKBU) – Midt Norge ved NTNU og professor II ved Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen Innlandet.
Hun har lang erfaring fra utviklingsarbeid i barnehage og skole. Som forsker har hun blant annet jobbet med tema som voksen-barn relasjonen, barn med atferdsvansker og de yngste barnehagebarna. -
Manudeep Bhuller
ekspertgruppemedlem
er professor ved Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo. Han har PhD i samfunnsøkonomi fra 2014 og forsker på arbeidsmarket, utdanningssystemet og kriminalitet.
-
Håkon Leiulfsrud
ekspertgruppemedlem
er professor i sosiologi ved institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU. Leiulfsruds forskning- og undervisningsoppgaver er dels knyttet til teori- og teoriutvikling, dels til spørsmål om sosial ulikhet. Han er prosjektleder for et større NFR-prosjekt med fokus på økonomiske, politiske og institusjonelle ramme-betingelser for å forstå sosial ulikhet i barndom. Gjennom en omfattende komparativ tilnærming av tre nordiske og ett nordamerikansk case så bidrar denne forskningen til å nyansere og problematisere sentrale spørsmål og etablerte forklaringer knyttet til reproduksjon av sosial ulikhet i skole- og utdanning under ulike systembetingelser.